poniedziałek, 4 sierpnia 2014

Chodzenie po linie - nie takie trudne.

I opowieść o kolejnej - po Nolwenn - zwyciężczyni Star Academy przybliża mnie do tekstu, nad którym będę płakać tak samo jak 7 lat temu..
Ale to jeszcze chwilę, niedługo o Gregorym. Przed Gregiem pojawi się i Elodie.
Na razie o Jen.

Jenifer Bartoli pochodzi, jak Patrick Fiori i Alizee, z Korsyki. Trochę bardziej egzotyczną urodę Jen zawdzięcza swojemu tacie, który pochodził, jak wielu francuskich artystów, z Algierii. Dziewczyna zawsze śpiewała, co zaprowadziło ją do pierwszej edycji Star Academy, czyli Big Brothera z Idolem połączonego. 12 milionów widzów widziało jak wygrywa program i potem śledziło jej pierwszy hit, czyli nawet u nas puszczany Au soleil - w 2003 w Radio Eska sama słyszałam i fonetycznie śpiewałam, wtedy nie wiedząc jeszcze dokładnie kim jest ta dziewczyna, gdy pół roku później zaczęła śledzić Star Ac, już wiedziałam :)
Jen nie ma być może tak brzmiącego głosu jak Nolwenn, tak mocnego jak Greg , ale jest artystką mimo wszystko wszechstronną - i naprawdę potrafi śpiewać. Po urodzeniu synka Aarona ze związku z innym piosenkarzem Maximem Nucci, wydała drugą, jeszcze bardziej odnoszącą sukcesy płytę Le Passage i stała się do końca ulubienicą Francuzów - która pojawiała się na wszystkich okładkach. Też dzięki dobrej muzyce, to trzeba przyznać.
Następna płyta, bardziej ambitna, już nie była tak popularna, acz tak jak przy Le Cheshire Cat Nolwenn czy Plus de diva Julie, zastanawiam się dlaczego. Płytą Appelle-moi Jen, też naprawdę ambitną, też Jenifer straciła trochę swoją publikę.
Co robią francuscy artyści gdy spada sprzedaż płyt? Albo nagrywają płytę z coverami (Nol), albo idą do Tańca z Gwiazdami (Alizee, Emmanuel Moire z sukcesem, Lorie z o wiele mniejszym powodzeniem) albo zostają jurorami w The Voice. Tak zrobił Garou (gdy mu się płyta z coverami GC nie sprzedała :)), tak zrobiła Jenifer. Oczywiście narażając się na krytykę, że ona, mająca ciut słabszy głos od Florenta Pagny'ego, czy nie mająca tyle sukcesów co Louis Bertignac, będąca piosenkarką dla nastolatek, nie ma kompetencji by oceniać innych, ale będąc sama prawie cały czas na szczycie po wygraniu konkursu telewizyjnego, Jen miała największe predyspozycje do bycia jury. Przez 3 edycje miała naprawdę świetne drużyny, z których większość zawodników miała/ma/odniosła sukces, a i bycie jedyną dziewczyną w jury dawało jej przewagę nad trzema facetami.
Jen nagrała więc płytę L'amour et moi - która odniosła zasłużony sukces i przywróciła Jen to supergwiazd francuskiego showbiznesu.

Marcher sur un fil c'est pas difficile
il suffit d'un peu d'assurance
mes talons haut me donnent confiance
masquer mes faiblesses
cacher ce qui blesse
une main de fer, un gant de soie
mon mascara me sauvera

Sur le fil de ma vie je me perds parfois
a chercher l'quilibre je tombe
mes envies font toujours ce qu'elles veulent
de moi
et tant pis si demain tout retombe

Marcher sur un fil solide ou fragile
c'est le destin qui choisira
si je vacille au prochain pas
soigner les dtails gagner des batailles
j'peux garder mes secrets pour moi
et sourire a la camera

Marcher sur un fil ma vie qui defile
il faut bien tenir la distance
et prendre quelques contresens
ma vie sur un fil me mene l'exil
si il se defile
ca me fait trembler mais j'avance
j'aurais vibrer, quelle importance
Chodzenie po linie Nie jest trudne
Wystarczy trochę pewności
Moje wysokie obcasy dają mi pewność siebie
Ukrywając moje słabości
Chowając to co boli
Ręka z żelaza, rękawiczka z jedwabiu
Moja maskara mnie uratuje

Na linie mojego życia gubię się czasami
Szukając równowagi, spadam
Moje pragnienia robią ze mną zawsze
to co chcą
I co z tego że jutro wszystko się rozpadnie

Chodząc po linie Silna lub słaba
To los wybierze
Czy będę się chwiać w następnym kroku
Dbałość o detale Wygrywanie bitw
Mogę zachować moje sekrety dla siebie
I uśmiech dla kamery

Chodząc po linie Moje życie które mija
Trzeba zachować dystans
I podjąć kilka złych decyzji
Moje życie na linie skłania mnie do wygnania
Jeśli mnie opuści
Mam dreszcze, ale idę na przód
Będę drżeć, jakie to ma znaczenie. 
Jen wydała później płytę z piosenkami France Gall - wiecie jaki mam stosunek do coverów, przemilczę więc, chociaż akurat ta płyta Jen wyszła, no ale akurat tu France Gall się wkurzyła... - Jen nie będzie jurorką też w kolejnej edycji The Voice - bo jest w ciąży z aktorem, którego poznała na planie swojego pierwszego filmu, który właśnie wchodzi do kin francuskich - mając nadzieję że nie wejdzie do kin rok po premierze (jak Przychodzi facet do lekarza, tak, ten film jest już na DVD we Francji) czekam !
Jen, mimo że nie ma ambitnej muzyki, jest naprawdę porządną gwiazdą muzyki francuskojęzycznej, lubię jej słuchać i doceniam jej dorobek artystyczny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz